maandag 6 juni 2011

3D TV: Een nieuwe dimensie in TV kijken

Sinds James Cameron zijn driedimensionale epos Avatar op ons heeft losgelaten, zijn Hollywood en de tv-markt in de ban van 3D. Tegenwoordig kan je ook de kanonsballen uit je televisie zien knallen, dankzij het gigantische aanbod aan 3D tv’s.

De 3D tv markt verandert sneller dan een Hollywoodster van look. De technologie staat al zeer ver sinds de vertoning van de eerste 3D film The power of love in 1922. Ja inderdaad, de technologie gaat al bijna een eeuw mee!

3D TV Trend: Zonder bril
De laatste trend in 3D-land is dat men afstapt van de actieve brilletjes. Zoals de naam doet vermoeden werken actieve brilletjes op batterijen, want de lenzen zijn eigenlijk kleine LCD schermen die zich openen en sluiten op bevel van de televisie.

3D brillen

LG gaat met zijn Cinema 3D-tv reeks terug naar de passieve brilletjes. Deze passieve brilletjes werken gewoon via gepolariseerd glas en hebben dus geen batterijen of iets anders nodig. Het voordeel is dat er praktisch geen kans is op hoofdpijn of duizeligheid. Nog een belangrijke eigenschap is de lage kostprijs, want er is geen nood aan dure elektronische componenten zoals in de actieve brilletjes (die al snel tachtig euro per stuk kosten!).

Slimme 3D Televisies
De nieuwe 3D televisies van bijvoorbeeld Samsung en LG worden ook steeds slimmer. Ze hebben toegang tot het internet, je kan apps aankopen, films op aanvraag bekijken, de mogelijkheden zijn legio. De toekomst ziet er rooskleurig uit, want in 2011 zullen er 40% meer 3D tv’s verkocht worden. De modellen worden ook steeds dunner, sommige televisies zijn ware kunstwerkjes.

Nu is het vooral uitkijken naar de eerste 3D televisies die geen brilletje meer nodig hebben. Want eerlijk is eerlijk, het blijft er suf uitzien zo’n brilletje op je hoofd. De technologie is op dat gebied nog niet helemaal optimaal, dus de eerste modellen zullen dan ook nog een aantal jaren op zich laten wachten.

nix