donderdag 10 januari 2013

Inspired Urban Living thema Electrolux Design Lab 2013

In 2013 is het de elfde keer dat Electrolux de internationale ontwerpwedstrijd Design Lab organiseert. In het verleden bracht de competitie al een groot aantal creatieve en innovatieve oplossingen voort, waaronder recent het Aeroball concept in 2012. Voor dit jaar nodigt Electrolux studenten uit om zich te laten inspireren door de hedendaagse urban lifestyle, en met intuïtieve en innovatieve oplossingen voor de leefomgeving van de toekomst te komen.

designlab

Electrolux Design Lab 2013 daagt studenten wereldwijd uit om te strijden voor een betaalde stageplaats van zes maanden en 5.000 euro prijzengeld, door creatieve ideeën in te dienen voor producten die inspelen op de uitdagingen van de toekomst. Het thema van dit jaar, Inspired Urban Living, is gebaseerd op de groeiende urbanisatie, waarbij ruimte schaarser wordt doordat mensen  steeds  dichter bij elkaar gaan wonen; . De vraag is dan ook welke rol design hierin kan spelen om ervoor te zorgen dat we voorbereid zijn op deze sociale verandering?

Voor het eerst in het elfjarig bestaan van de Design Lab 2013 krijgen deelnemers de kans om binnen het thema ‘Urban lifestyle’ uit drie focusgebieden te kiezen. Dit zijn: social cooking, natural air en easy cleaning. Daarnaast richt de briefing zich dit jaar niet alleen op de categorie ‘traditionele industriële vormgeving’, maar ook op gebruiksartikelen en diensten.

“Bij Electrolux vinden we het belangrijk om vanuit een breed perspectief naar design te kijken; voor ons zijn alle ontwerpen die de leefomgeving en lifestyle van onze consumenten verbeteren belangrijk. Dat is ook de reden dat wij ons dit jaar op een bredere productgroep richten met Design Lab 2013. We nodigen studenten uit na te denken over producten, accessoires, gebruiksartikelen en diensten binnen de drie belangrijke gebieden: social cooking, natural air en easy cleaning,” zegt Stefano Marzano chief design officer bij Electrolux.

Belangrijkste ontwikkelingen voor Design Lab 2013

· Bredere focus

De inzending kan een product, accessoire, gebruiksartikelen of dienst zijn. Hierdoor dagen we studenten van verschillende ontwerpstudies uit om na te denken over een creatieve oplossing voor het toekomstige huishouden.

· Online platform

De beste inzendingen worden online gepubliceerd waardoor de studenten de mogelijkheid hebben om hun inzendingen via Social Media te promoten

· Conceptontwikkelingsproces

De wedstrijd bestaat uit verschillende stadia, zodat de deelnemer zich tijdens het proces op de verschillende onderdelen van de conceptontwikkeling kan richten. In het eerste stadium draait het om conceptcreatie, gevolgd door de visuele presentatie en technische specificaties. Hierdoor kunnen de beste inzendingen zich verder ontwikkelen gedurende de wedstrijd.

· Feedback Electrolux

Omdat de jurering in verschillende stadia plaatsvindt, mogen alleen de beste inzendingen door naar de volgende ronde. Professionals van Electrolux zijn onderdeel van het selectieproces. Zij zullen de beste inzendingen selecteren en de deelnemers van feedback voorzien en vooral aanmoedigen.

De Finale

In het laatste stadium worden acht finalisten geselecteerd voor de finale. Tijdens een speciaal evenement presenteren zij hun inzendingen aan een vakjury, bestaande uit designexperts uit de industrie. De jury beoordeelt de ontwerpen op verschillende criteria waaronder innovatie, intuïtiviteit en inzicht in de eindgebruiker. Het beste ontwerp wint naast een geldprijs van 5.000 euro, een betaalde stageplaats van zes maanden in een internationaal designcentrum van Electrolux in het Zweedse Hoofdkantoor. De tweede en derde prijs bestaan uit geldprijzen van respectievelijk 3.000 en 2.000 euro. De publieksfavoriet ontvangt 1.000 euro.