woensdag 20 februari 2013

Marc Jacobs & Coca-Cola light brengen ode aan de vrouw

Nieuwe creatief directeur ontwerpt exclusieve collectie blikjes

Sinds de lancering van het eerste flesje ‘Diet Coke’ in de Verenigde Staten in 1982, is het merk uitgegroeid tot een wereldwijd icoon. Vandaag drukt de trendsettende modeontwerper Marc Jacobs – voor 2013 de nieuwe creatief directeur van Coca-Cola light – zijn stempel op dit icoon. En dat vertaalt zich naar een collectie ‘must have’ blikjes, met een stijlvolle knipoog naar de evolutie van de vrouw in de jaren tachtig, negentig en 2000.

wonenonline-coca-cola-marc-jacobs-04
Jacobs geldt vandaag als een van de meest invloedrijke ontwerpers van zijn generatie. Zijn ontwerpen stralen een jeugdige sfeer uit, waarin provocerende kunst centraal staat. De nieuwe ontwerpen verwijzen speels naar de vrouw die vandaag zelfbewust door het leven gaat en voor zichzelf opkomt. Een knipoog ook naar de legendarische reclamespots met de sexy Coca-Cola light-man uit de jaren negentig.

Centraal in de ontwerpen van Jacobs staat het ‘Sparkling Together’-hart, als symbool van de universele liefde voor Coca-Cola light. Elk detail ademt Jacobs uit, inclusief de sprankelende logo’s:

wonenonline-coca-cola-marc-jacobs-03
‘I Heart ‘80s’ belichaamt de vrouw die het heft in eigen handen neemt in de glorierijke jaren tachtig. Marc Jacobs voert haar op in een tijdloze, klassieke stijl met een behoorlijk rebelse ondertoon – een aanpak die ook uiting geeft aan de liefde van de ontwerper voor het theater. Het vlinderdasje en de spotlights van Broadway verwijzen naar de spectaculaire lancering van ‘Diet Coke’ op Radio City NYC in 1982, toen de Verenigde Staten kennismaakten met ’s werelds eerste caloriearme frisdrank.

wonenonline-coca-cola-marc-jacobs-02


‘I Heart ‘90s’ is een dynamische samenvatting van het extravagante tijdperk waarin mode, muziek en kunst vaak botsten in betoverende experimenten met sterke vrouwen en een vrijpostige attitude. Het typische zwaluwmotief van Marc Jacobs voegt een romantisch element toe aan het design, dat verder verwijst naar iconische modeaccessoires uit de jaren negentig zoals de alom geprezen slappe vilthoed en de gekoesterde naaldhakken.

 

wonenonline-coca-cola-marc-jacobs-01
‘I Heart ‘00s’ is een speelse, luchthartige illustratie van het eerste decennium van de 21e eeuw waarin humor, sexappeal en energie centraal staan. Het suggestieve silhouet komt rechtstreeks uit de lente/zomermodeshow 2013 van Marc Jacobs, met de typische rode stipjes – het keurmerk van zijn eerste collecties. De streepjes en geometrische patronen in het grafisch ontwerp brengen de jeugdige uitbundigheid van dit tijdperk tot leven, net als de veelzijdige inspiratiebronnen die een modebeeld opleverden dat nog nooit zo gevarieerd was.