donderdag 1 augustus 2013

De stad is een jungle

Stedelingen zijn gelukkiger als ze omringd worden door groen.  Een van de bedrijven die zich hier mee bezighoud is Grasbalkon.nl. Grasbalkon is een bedrijf wat zich richt op het ombouwen van grauwe balkons tot miniatuurtuinen.

grasbalkon

Onderzoek van University of Exeter (UK) wijst uit dat het wonen in een stedelijk gebied waar meer groene gebieden aanwezig zijn, een significant positief effect heeft op de geestelijke gezondheid en het welzijn. (Dit onderzoek is gebaseerd op data van meer dan 10.000 mensen in het Verenigd Koninkrijk, gedurende 18 jaar.)

“Het is een uit de hand gelopen passie” aldus eigenaresse Eveline Honselaar. “Na 3 jaar tegen een grijs balkon aankijken werd het tijd voor iets anders. De bouw van een ministrand voor een beachparty bracht de boel aan het rollen. Het werd mij duidelijk dat er best veel mogelijkheden waren voor een balkon van 4m2. “  Jaren van experimenten met verscheidene stijlen en inrichtingen, resulteerden in een Japans geori├źnteerde mini-tuin die prachtig kleurt elk seizoen.

Er bestaan verschillende ontwerpen. “Na een lange werk dag wordt ik helemaal vrolijk als ik met mijn blote voeten in het gras sta van mijn mediterrane grasbalkon” aldus een enthousiaste klant van grasbalkon.

Grasbalkon brengt mensen in contact met een groene omgeving aan huis en levert hierdoor een bijdrage aan een gezonde stad.