vrijdag 1 november 2013

The best of: Design Academy Eindhoven

Bron: Perscentrum Wonen

Ieder jaar vormt de Graduation Show van de Design Academy Eindhoven één van de hoogtepunten in het programma van de Dutch Design Week. Niet alleen omdat hier de meest vernuftige ontwerpen en concepten worden gepresenteerd, ontstaan in de vrije context van een school, maar ook omdat de show bevestigt dat de toekomst van Nederlands design weer veilig is gesteld. Ze zijn weer erg goed! Met een lichting van 130 kakelverse designers lijkt het bijna niet fair om een paar favorieten te kiezen. Toch is dat precies wat we doen. Stuk voor stuk jonge mensen die de wereld met een frisse blik bezien. Die doodnormale dingen die altijd al zo waren opeens een onverwachte draai geven. Ze nemen geen genoegen met afval, met waardeloosheid of de ogenschijnlijke onveranderlijkheid van een materiaal. Ontmoet de designidealisten van de toekomst: meet the future!

1. Kawara Bench van Tsuyoshi Hayashi

Kawara-Bench--van--Tsuyoshi--Hayashi

We vielen head over heels voor dit bankje. Het is niet de eerste keer dit seizoen, dat een Japans ontwerp door zijn stijlvolle eenvoud hoog op onze favorietenlijst eindigt. De Kawara Bench geeft beschadigde Japanse dakpannen een tweede leven. Dakpannen die niet geschikt zijn voor de bouw - door hun gebarsten glazuur of ruwe randen – worden vaak weggegooid, terwijl ze hun bijzondere karaktereigenschappen nog niet zijn verloren: een zachte ronding, unieke textuur en slijtvastheid om een levenlang mee te gaan. Keramische afvalproducten zijn moeilijke te recyclen en worden daarom vaak verbrijzeld en gebruikt in de constructie van wegen. Zonde! Hayashi bevestigt de dakpannen in een houten constructie, waardoor ze transformeren in de zitting van de kruk. Door er meerdere aan elkaar te schuiven, ontstaat een bank die de pannen een waardige herbestemming geeft. www.tsuyoshihayashi.com

2. Dave Hakkens van Phone Bloks

Phone-Bloks-van-Dave-Hakkens

Ieder jaar worden miljoenen telefoons weggegooid, in de meeste gevallen doordat één onderdeel gerepareerd moet worden of een upgrade nodig heeft, terwijl de rest nog werkt. Het mobieltje van Dave Hakkens bestaat uit losse componenten - oftewel Phone Bloks - die aan elkaar geklikt kunnen worden tot een persoonlijke telefoon. Ieder component heeft zijn eigen functie: Wifi, batterij, display etc. Maak je graag foto’s? Kies dan voor de beste camera. Werk je in de cloud? Kies dan minder geheugen. Of ga back-to-basic en kies de allerbeste batterij. Alle componenten worden op een Lego-achtige grondplaat geklikt. En wanneer er één onderdeel kapot gaat of een update nodig heeft, kan deze simpelweg worden vervangen.

Het project ging binnen no-time viral. In de eerste 24 uur zagen een miljoen mensen het YouTube-filmpje. Via crowdspeaking platform Thunderclap vergaarde Hakkens bijna een miljoen supporters waardoor zijn campagne bijna 400 miljoen mensen bereikt. Het is geen wonder dat bedrijven in de rij staan om met de Phone Bloks aan de slag te gaan. Het laatste nieuws? Hakkens heeft besloten met Motorola aan de realisatie van de modulaire telefoon verder te werken.

http://vimeo.com/76319190
www.davehakkens.nl
Fotografie: Lisa Klappe

3. The Symbiosis of Stoneware & Porcelain van Dienke Dekker & Daniel Costa

The-Symbiosis-of-Stoneware-&-Porcelain

Dat er met een frisse blik en een goede dosis nieuwsgierigheid zelfs aan de oudste materialen nog wat nieuws te ontdekken valt, bewijzen Dienke Dekker en Daniel Costa. Hun materiaalonderzoek resulteerde in een driedimensionaal keramiekportfolio dat genomineerd werd voor de Rene Smeets prijs en een Keep an Eye grant. Het is een speels systeem dat de symbiotische relatie verkent tussen porselein en Gres (of steengoed). Door ze te mixen, ze laag op laag over elkaar aan te brengen, en te combineren verkregen Dekker en Costa een aantal unieke inzichten in hoe de twee keramieksoorten elkaar aanvullen, versterken en veranderen. En leggen ze nieuwe werkmethodes en productmogelijkheden bloot.

Een theekopje laat zien hoe de combinatie van de twee materialen heel functioneel kan zijn: het oortje is gemaakt van steen, dat dik en isolerend is en een grove textuur heeft waardoor het fijn is om vast te houden. De kop zelf is van porselein en dus dun, want fijn drinkt. Ook zijn er objecten waarin Dekker en Costa experimenteren met de transparantie van porselein en de ondoorzichtigheid van steen.

daniel-costa.com | www.dienkedekker.com
Fotografie: Femke Rijerman

4. MAG furniture van Benjamin Vermeulen

MAG-furniture-van-Benjamin-Vermeulen

MAG staat voor Magnetic Assisted Geometry. De meubels die deze naam dragen klik je door middel van sterke magneten binnen een handomdraai in elkaar. Daardoor kunnen ze ongemonteerd getransporteerd worden en laat dat nou beter zijn voor het milieu. MAG maakt korte metten met het slechte imago van flatpack meubels, waarvan materialen vaak van lage kwaliteit zijn en de constructie allesbehalve vanzelfsprekend is. De constructie van MAG meubels behoeft geen gereedschap en ziet er altijd strak uit. Perfect voor vaak verhuizende, modern nomadische types.

www.benjaminvermeulen.com
Fotografie: Femke Rijerman

5. Object for identification van Guillaume Neu-Rinaudo

Object-for-identification-van-Guillaume-Neu-Rinaudo

Aan welke objecten denk jij wanneer je denkt aan een dierbare die er misschien niet meer is? Voor Guillaume Neu-Rinaudo zijn dat hele alledaagse dingen, die zijn moeder gebruikte om haar verhalen over Neu-Rinaudo’s opa te illustreren, die hij nooit heeft gekend. Zo leerde Neu-Rinaudo al op jonge leeftijd over de speciale band die we met een object kunnen hebben. Niet zozeer om wat het is, maar om van wie het was of wat het vertegenwoordigt.
Hij koos er dan ook voor hele alledaagse objecten tentoon te stellen onder de lamp waar hij mee afstudeerde.
De lamp bestaat uit twee delen: een hanglamp die je door de katrol gemakkelijk lager of hoger boven de tafel hangt, en een schaal onder de lamp, die fungeert als sokkel waar je objecten op presenteert. Met de lamp zet je het object in de schijnwerpers én ontstaat er een spannend schaduwspel. Neu-Rinaudo pleit voor design dat niks geforceerd oplegt, maar ruimte laat voor vrije interpretatie en zelfreflectie.

Fotografie: Lisa Klappe

6. A Strange Symphony van Philipp Weber

A-Strange-Symphony-van-Philipp-Weber

Philipp Weber zag een glasblazer aan het werk en was onder de indruk van het natuurlijke ritme van het proces. Hij ontdekte dat muziek een passende metafoor is en besloot de glasblazerspijp te herdefiniëren door de toevoeging van drie ventielen, lijkend op die van een trompet. De ventielen activeren drie luchtkamers in het glas en geven de glasblazer zo de mogelijkheid het glas van binnenin te vormen. “Het ontwerp van de pijp is 2000 jaar zo goed als onveranderd gebleven. Met deze nieuwe pijp kan de glasblazer echt gaan improviseren. Het gaat minder om het product en meer om de performance en de dialoog met het materiaal,” legt Philipp uit. Het resultaat? Geluid gevangen in glas.

http://vimeo.com/57160099
www.philippweber.nl

7. Big Rush van Hanna Maring

Big-Rush-van-Hanna-Maring

Ken je ze nog, de gematte stoelen zoals ze misschien bij opa en oma stonden? Hanna Maring dook in de traditionele techniek van het matten, waarbij een enkel koord om een frame wordt gewikkeld zodat een zitvlak ontstaat. Maring experimenteerde met verschillende driedimensionale frames die ieder resulteerden in een ander patroon en andere vorm stoel. Deze grafische patronen in frisse tinten maken deze gematte stoelen 2.0 allesbehalve oubollig!

www.hannamaring.com
Fotografie: Lonneke van der Palen

gratis woonbrochures-3