donderdag 26 februari 2015

Coca-Cola flesje 100 jaar jong

Van ‘vergissing’ tot één van de meest iconische designobjecten ooit

Het iconische glazen Coca-Cola flesje, hét symbool van vrijheid en ‘happiness’ over generaties heen, bestaat 100 jaar. En dat zonder een spatje sleet op het design, hoewel dat nauwelijks veranderde sinds de eerste dag. Het buikige flesje groeide uit tot misschien wel het bekendste designicoon in de geschiedenis van de moderne consumptie. In 2015 viert het flesje zijn eeuwfeest met een tentoonstelling die reist rond de wereld. De tv-spot - vanaf 2 maart in België - kadert in een nieuwe campagne die niet toevallig ‘KISS HAPPINESS’ wordt genoemd. We zien hoe het flesje wordt ‘gekust’ door opeenvolgende generaties en moeiteloos de tand des tijds doorstaat.

coca-cola-2

Het Coca-Cola flesje werd geboren in 1915 in Terre Haute, Indiana, VS. De daar gevestigde bottelarij The Root Glass Company kreeg de opdracht een flesje te ontwerpen dat ‘zo onderscheidend is, dat het op de tast en zelfs in stukjes op de vloer nog meteen herkenbaar is.’ De rest is geschiedenis. Het flesje zou de wereld veroveren als exponent van vrijheid en ontvoogding, in een wereld die na twee wereldoorlogen en een wereldwijde economische meltdown, snakte naar collectieve vrede en individueel geluk. En dat gebeurde: tegen 1950 was het Coca-Cola flesje het eerste commerciële product op de cover van TIME Magazine. Op die basis groeide het flesje uit tot wereldwijd design- en cultobject.

Foutje!

De heilige graal in de wereld van design - de perfecte verzoening van vorm en functie – lijkt in het afgeronde, sensuele silhouet van het Coca-Cola flesje tot zijn recht te komen. Die organische rondingen waren trouwens gebaseerd op de vorm van de cacaoboon, waarvan ten onrechte werd gedacht dat die deel uitmaakte van de geheime ingrediëntenformule (cacao in het Engels is ‘cocoa’). Jeroen Langerock (Public Affairs &Communications Director Coca-Cola Belux):“Omdat men dacht dat cacao één van de ingrediënten was, hebben de ontwerpers de geribde peul van de vrucht willen nabootsen. Die ‘fout’ is uiteindelijk uitgegroeid tot het wereldwijde icoon dat er nog altijd staat.”


coca-cola-3
Muze voor creatief toptalent

In de loop der jaren heeft het legendarische flesje de verbeelding geprikkeld van tal van kunstenaars, designers en muziekmakers. Niet van de minste, als je denkt aan Andy Warhol, Salavador Dali, Keith Haring, Norman Rockwell en Sir Peter Blake. Zelfs in de modewereld gaf het designers als Versace, Karl Lagerfeld en Moschino de nodige inspiratie, terwijl in Hollywood het flesje vaak precies de rol kreeg waarvoor het werd gecreëerd: opduikend bij ‘gelukkige’ momenten in ontelbare films.


coca-cola-1

Een eeuw in een halve minuut

Ook ontelbaar zijn de keren dat het flesje door wereldsterren geassocieerd werd met momenten van geluk. Van Elvis Presley tot Ray Charles en Marilyn Monroe: allemaal zetten ze hun lippen ertegen in een context van opperste stemming en optimisme. Dat gegeven komt ook terug in de nieuwe tv-spot die Coca-Cola in België vanaf 2 maart lanceert. Hierin wordt de geschiedenis als het ware door het flesje gezien, samengebald in een halve minuut. Zo zien we dat het flesje zowat de enige constante blijft in het immer wisselende kader van tijdsgeest, mode en cultuur over de generaties heen.

Bottled in Belgium

Het iconische 20 cl Coca-Cola flesje wordt ook in ons land gebotteld. In de vestigingen in Wilrijk en Gent werken samen ruim 1000 medewerkers en worden dagelijks gemiddeld meer dan 2 miljoen 20 cl flesjes gevuld. Het glazen flesje is een duurzame verpakking. Elk flesje wordt namelijk ongeveer 50 maal hergebruikt, alvorens gesmolten en opnieuw geblazen te worden.

coca-cola-4

Coca-Cola viert de 100e verjaardag van het flesje met de wereldwijde tentoonstelling ‘100 Years in a Bottle’. Het evenement gaat op 26 februari 2015 van start in het Coca-Cola hoofdkwartier in Atlanta, Georgia. De geschiedenis van het Coca-Cola flesje wordt er als rode draad naadloos verweven met de wereldfaam die het in de kunsten langzaam verwierf. De interactieve museumtour van de tentoonstelling in Atlanta kan online bezocht worden via cokeURL.com/virtualtourBENL

Over Coca-Cola

‘Coca-Cola’ bestaat in België en Luxemburg uit verschillende bedrijven. Coca-Cola Services, een filiaal van The Coca-Cola Company, is eigenaar van de merken, staat in voor de consumentenmarketing en verkoopt het basisconcentraat aan Coca-Cola Enterprises Belgium en Coca-Cola Enterprises Luxembourg. Deze produceren, verdelen en/of verkopen Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola Zero, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Aquarius, Nalu, FÏNLEY, Burn, Minute Maid, Nestea, Nordic Mist, Chaudfontaine, Capri-Sun, Monster, Viva en Rosport. Per dag worden er in België en Luxemburg meer dan 10 miljoen dranken van de verschillende Coca-Cola-merken geserveerd.

Coca-Cola bouwt sterke merken van de hoogste kwaliteit die passen binnen een evenwichtige levensstijl. Voor haar activiteiten heeft Coca-Cola in de Belux ongeveer 2.400 medewerkers verdeeld over 8 sites. Coca-Cola integreert duurzaamheid in haar bedrijfsactiviteiten en focust op die domeinen waar de raakvlakken van haar activiteiten op de omringende leefwereld het grootst zijn. Op milieuvlak betekent dit dat er naast energie ook aandacht wordt besteed aan efficiënt watergebruik en duurzame verpakkingen.