dinsdag 29 september 2015

Tuintrends najaar 2015 - Helft Nederlanders wil vooral ‘rustige’ herfsttuin

De natuur zijn gang laten gaan, spelen met de kleuren van het seizoen en op een duurzame manier glans en glamour aanbrengen in de tuin of op het terras. Al deze elementen zijn vertaald naar de drie tuintrends voor het najaar: de Nieuwe Wildernis, de Kleurrijke Tuin en Comfortabel & Luxe

De trends zijn samengesteld door trendwatcher Aafje Nijman in opdracht van de Groenbranche (Tuinbranche Nederland, Branchevereniging VHG, iBulb en Bloemenbureau Holland). Ze geven een beeld van de smaak en voorkeur van de consument. De trends zijn te zien en te beleven binnen de campagne Trending in de Tuin die Mooiwatplantendoen.nl op 24 september is gestart. De campagne laat consumenten ervaren dat ze zich lekkerder voelen met planten om hen heen.
Tuintrendonderzoek 2015




  • 50% Nederlanders wil vooral ‘rust’ in achtertuin
  • 86% Nederlanders doet inspiratie op voor eigen tuin, balkon of terras
  • Helft Nederlanders volgt tuintrends voor de afwisseling
  • Kwart Nederlanders volgt trends en past deze toe, omdat ze hun tuin zien als visitekaartje

De Comfortabel & Luxe-trend is dit najaar veruit het populairst. Zo laat het Tuintrendonderzoek van Bloemenbureau Holland zien. Uit drie voorgelegde trends kiest de helft van de Nederlanders (50%) voor deze trend. Het onderzoek laat verder zien dat maar liefst 86% van de Nederlanders inspiratie opdoet voor hun eigen tuin, balkon of terras. Vooral dankzij tuincentra (58%), bekenden/vrienden (47%) en woon- en tuinprogramma’s op tv (46%). 50% zegt de tuintrends op de voet te volgen.



50% volgt tuintrends voor de afwisselingAfwisseling is voor 50% van de Nederlanders de belangrijkste reden om tuintrends te volgen en toe te passen. Daarnaast vindt 48% het leuk om hun ‘buiten’ constant te updaten. Bijna een kwart (23%) volgt trends en past ze weleens toe, omdat ze hun tuin zien als visitekaartje. Vooral bloemen en planten (54%), maar ook potten en vazen (54%) worden aangepast aan de trend. Al met al laten Nederlanders zich dus graag inspireren voor hun tuin, balkon of terras. En weliswaar volgt de helft van de Nederlandse ‘buitenbezitters’ de tuintrends, maar driekwart van hen past ze zelf (nog) niet toe. “Daar is dus nog wat te winnen. Zeker ook, omdat trends zijn afgestemd op ontwikkelingen en smaak en voorkeur van de consument”, zegt trendwatcher Aafje Nijman. “Als je omgeving beter past bij je behoefte en bij je gemoedstoestand van het moment dan voel je je ook prettiger in je omgeving, en in dit geval dus de tuin.”


Extra inspiratie en stimulerend zetje
Volgens Ivo van Orden, marketingmanager bij Bloemenbureau Holland, tonen de resultaten van het Tuintrendonderzoek aan dat Nederlanders naast wat extra inspiratie hier en daar een stimulerend zetje kunnen gebruiken om zelf creatief aan de slag te gaan met de trends. “Vandaar de campagne en de oproep om thuis trends toe te passen.”